Tag bloggerne alvorligt – fem gode råd

Tag bloggerne alvorligt – fem gode råd

Mens de traditionelle medier skærer ned og forsøger at tune sig ind på den digitale virkelighed, er der højt humør og vækst henne i blogosfæren. Her er langt de fleste bloggere stadig niche- og hobby-bloggere – mange dog med drømmen om at blive den næste Mascha Vang, Emily Salomon eller Valdemarsro. Hvordan får man som virksomhed etableret et godt samarbejde med bloggerne? Det handler først og fremmest om at tage dem alvorligt.

For mange virksomheder (og deres pr-bureauer) er bloggerne blevet en fast ingrediens i synligheds-opskrifterne. Ligesom med det traditionelle pressearbejde er der også her plads til forbedring.

For hvad skal der til for at få et godt samarbejde med bloggerne, når man sidder med et produkt eller en event, man gerne vil skabe synlighed omkring? Og hvilke fejl begår kommunikations- og pr-folkene rundt omkring, når de kontakter bloggerne? Det har jeg talt med Camilla Stemann Jensen om. Til daglig er hun Senior Community Manager hos YELP, og i sin fritid driver hun bloggen CopenhagenByMe. En bæredygtig livsstilsblog med fokus på København, design og sund, overvejende vegetarisk, mad – og vafler. Masser af vafler 🙂

Nedenfor kan du se de 5 gode råd, vi i fællesskab nåede frem til:

Camilla Stemann Jensen

Camilla Stemann Jensen er kvinden bag bloggen Copenhagenbyme Her er hun, fotograferet af Bente Jæger, cameraworks.dk

 

5 gode råd til bedre samarbejde med bloggere

 

1 Tag bloggerne alvorligt

Hav forståelse for hvor meget tid den enkelte blogger lægger i sit arbejde med bloggen. At skrive gode, veloplagte tekster, at tage smukke fotos og i det hele taget at skabe et helstøbt univers tager lang tid. Også selvom det kan se meget nemt og ukunstlet ud. For de fleste er bloggen en blanding af passion, hobby og ekstrajob.

2 Kend de bloggere, du henvender dig til

Ligesom du sætter dig ind hvad en given journalist skriver om, før du kontakter ham/hende, skal du også kende de blogs, du henvender dig til. Ikke kun når handler om hvilke emner, bloggeren skriver om, men også de værdier, der ligger bag. Det virker f.eks. ret kikset at sende bacon til en madblogger, der lige har annonceret, at hun har 100% fokus på at spise grønt i en periode. Ligesom journalister kan synes, det er vildt irriterende med pressehenvendelser, der ikke har det fjerneste med deres stofområde at gøre, er det irriterende for en blogger med henvendelser og fremsendte produkter, der slet ikke passer ind i bloggens tema og værdier. Omvendt er det fedt at blive kontaktet af nogen, som udstråler, at de ved, hvad man laver og med produkter, der er relevante.

3 Tænk det som et samarbejde

Tænk det som et samarbejde og lad være med at henvende dig til bloggeren, som om I gør ham/hende en tjeneste ved at tilbyde at omtale jeres produkt. Med mindre du repræsenterer et kæmpe brand, som den pågældende blogger kan have stor interesse i at blive eksponeret sammen med, skal du ikke lokke med ”du skal jo tænke på, at du bliver set sammen med vores brand” som betaling. Og lad som udgangspunkt være med at sende varer til bloggere uden at sikre dig, at det er ok. Den enkelte blogger skal betale skat af alt, hvad han/hun modtager, også selvom det ikke er noget, hun skriver om.

4 Jo mere du forventer, des mere koster det

Selvom bloggere som regel er engagerede ildsjæle, betaler de med penge i butikkerne ligesom alle os andre. Derfor er der intet odiøst i, at de forventer betaling for deres arbejde med f.eks. at lave en give-away eller en produktomtale på deres blog. Tag en forhandling om, hvad den enkelte blogger kan levere for et givet beløb og lav en fælles forventningsafstemning.

5 Giv slip og giv plads til bloggerens egne  ideer

Bloggere er kreative, og ingen kan lide at føle sig ”købt”. Hav tillid til, de ved, hvad de gør, fremfor at diktere, hvordan I vil omtales. Tænk på, at omtalen bliver markeret med ”sponsoreret”, så I har al mulig interesse i, at indlægget er så veloplagt og i tråd med bloggens øvrige indlæg som muligt.

 

Følg CopenhagenByMeFacebook og Instagram.

 

Reglerne for reklame og sponsorerede indlæg på blogs kan du f.eks. tjekke ud her: http://www.forbrugerombudsmanden.dk/~/media/Forbrugerombudsmanden/loveregler/retningslinjer/2016%200115%20Gode%20raad%20til%20bloggere%20om%20skjult%20reklame.pdf

 

Share Button

Related Posts

Leave a Comment